Ces pages furent créées dans le passé et je ne veux ni les diffuser, ni les effacer.
IFLA Journaliste Livre et édition Réforme
Oeuvres orphelines, entre journalistes et bibliothécaires
Olivier Charbonneau 2007-07-19
L’International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) ainsi que l’International Publishers’ Association (IPA) annoncent la conclusion d’un accord concernant l’utilisation des « œuvres orphelines » – oeuvres dont le détenteur du droit d’auteur est introuvable et qui rend leur utilisation difficile. Selon le communiqué :
The statement sets out five principles to be followed by users of orphaned works:
* A reasonably diligent search should be undertaken to find the copyright owner.
* The user of an orphan work must provide a clear and adequate attribution to the copyright owner.
* If the copyright owner reappears, the owner should be reasonably remunerated or appropriate restitution should be made.
* If injunctive relief is available against the use of a previously orphaned work, the injunctive relief should take into account the creative efforts and investment made in good faith by the user of the work.
* The use of orphan works in non-exclusive.
Claudia Lux (IFLA), co-Chair of the IFLA/IPA Steering Group declared: « Orphan works are bad news for all concerned: for information users, librarians, publishers and authors. Creativity and progress are stifled when so many works are consigned to a legal limbo because their copyright owners cannot be traced. The principles which IFLA has agreed with the IPA are an important step forward because they set out clearly what bona fide users of orphan works must do to avoid being held liable for copyright infringement, and what should be done if a missing copyright owner is found after the work has been used. If applied, the principles would ensure that the rights of copyright owners are respected without exposing users of orphan works to an intimidating level of risk. »
Herman P. Spruijt (IPA), co-Chair of the Steering Group declared: « Copyright is crucially important to publishers. We must ensure that it supports access to knowledge and takes into account the interests of all those contributing to the knowledge economy, including publishers. As part of their business publishers seek authorisation to use previously published works, including orphan works. Publishers will therefore benefit from a pragmatic, common sense approach that balances the legitimate interests of all sides. Our principles will help to achieve this. »
Voir le communiqué de presse ainsi que la déclaration complète concernant les œuvres orphelines.
Canada Musique
Corsaires canadiens redux
Olivier Charbonneau 2007-07-19
Suite au lancement de son autre vidéo sur le sujet, Dr Michael Geist de l’Université d’Ottawa expose comment les canadiens se sont fait taxés de corsaires mélomanes :
Droit d'auteur Rapport et étude
Optimiser la durée droit d’auteur
Olivier Charbonneau 2007-07-19
Selon l’analyse de Rufus Pollock, étudiant au doctorat à Cambridge University (PDF, en, 29 pages), la durée optimisée du droit d’auteur serait de 14 ans. Voici le sommaire qu’il propose :
The optimal level for copyright has been a matter for extensive debate over the last decade. This paper contributes several new results on this issue divided into two parts. In the first, a parsimonious theoretical model is used to prove several novel propositions about the optimal level of protection. Specifically, we demonstrate that (a) optimal copyright falls as the costs of production go down (for example as a result of digitization) and that (b) the optimal level of copyright will, in general, fall over time. The second part of the paper focuses on the specific case of copyright term. Using a simple model we characterise optimal term as a unction of a few key parameters. We estimate this function using a combination of new and existing data on recordings and books and find an optimal term of around fourteen years. This is substantially shorter than any current copyright term and implies that existing copyright terms are too long.
Keywords: Copyright, Intellectual Property, Copyright Term, Protection
Voir l’article de ARS Technica.
Accès libre Information et savoirs Universités Web 2.0
Wikiversité
Olivier Charbonneau 2007-07-19
Après Wikipedia, l’encyclopédie ouverte, voici Wikiversity, l’université ouverte. On ne peut pas encore avoir de diplôme par contre…
Voir nouvelle dans Branchez-Vous.
Canada Revue et journaux Vie privée et anonymat
Droit et anonymat, vie privée
Olivier Charbonneau 2007-07-17
La dernière parution de la Revue de droit et technologie de l’Université d’Ottawa est un fait un numéro thématique concernant l’identité, l’anonymat et la vie privée. tous les articles sont en anglais mais, les résumés (abstracts) sont traduits en français.
Accès libre Citoyen Information et savoirs Internet
Un million pour l’accès à Internet
Olivier Charbonneau 2007-07-12
La Bill and Melinda Gates Foundation lance un appel de candidatures pour un prix célébrant les initiatives offrant un accès libre à l’information et à Internet, particulièrement pour au profit des communautés défavorisées. La valeur du prix. un million de dollars US !
Voici le lien vers la brochure d’information, disponible en français et en PDF.
Canada Citoyen Médiation Radio, télévision Réforme
Les médias pour le peuple
Olivier Charbonneau 2007-07-11
Democratic Media est un nouveau groupe pancanadien (mais en anglais uniquement) qui offre des services de médiation concernant la réforme de la règlementation des médias. Selon le site,
Canadians for Democratic Media is a national, non-profit, non-partisan media reform network working to increase informed public participation in Canadian media policy formation. We encourage the formation and adoption of policies that will produce a more competitive, diverse, and public-service oriented media system with a strong non-profit and non-commercial sector. Members of our network include civic groups, labour organizations, media advocacy groups, academics, grassroots media activists, and other Canadians.
Leur première initiative consiste à lancer une campagne de médiation concernant le Conseil de la radiodiffusion et des télécommunications canadienne. D’ailleurs, ils proposent une vidéo dans YouTube :